AJÁNLÓ
 
11:04
2013. 11. 16.
Vasárnap este harmincnegyedik alkalommal osztották ki a Színikritikusok Díját. A legjobb előadás...
A bejegyzés folyatódik
 
11:04
2013. 11. 16.
Shakespeare: Vízkereszt, vagy bánom is én (Kőszegi Várszínház) A nyári színházaknak...
A bejegyzés folyatódik
 
11:04
2013. 11. 16.
Beaumarchais - Kokan Mladenović - Gyarmati Kata: Opera Ultima (Újvidéki Színház) A hatalom...
A bejegyzés folyatódik
 
11:04
2013. 11. 16.
Opera Ultima (Fotó: Mikus Csaba) 2014. június 5. és 14. között rendezték meg...
A bejegyzés folyatódik
 
11:04
2013. 11. 16.
"Egy Caliban-kaliberű paliból simán lehet miniszter" - ilyen és ehhez hasonló sorok lesznek...
A bejegyzés folyatódik
Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Ismét megrendezik a magyar nyelvű színház egyik leginkább figyelemre méltó találkozóját, a Kortárs Drámafesztivált Budapesten. Felsorakozik (teljes program >>) a budapesti független színjátszás legjava, újra be lehet jutni ritkán látható, teltházas előadásokra, de a soha vissza nem térő alkalom a meghívott határon túli magyar társulatok vendégszereplése. Mindennek mintegy felvezetéseképpen pár nappal korábban eljön a Katonába Pintér Béla klasszikusa is, a Parasztopera egy remek temesvári feldolgozásban – ebből mutatunk meg egy részletet.

Parasztopera – Fotók: Csiky Gergely Állami Magyar Színház

Az idei kortárs drámafesztiválból nehéz egy-két előadást ajánlani: olyan erős a program, hogy a legjobban az járna, aki az elsőtől az utolsó előadásig végignézné. Látható lesz a tavalyi év (szerintem) legjobb előadása, a Forte A nagy füzete, a legjobb ifjúsági előadás Kritikusdíját méltán elnyert, zseniális Semmi, aminek programba válogatása újra bizonyítja, hogy felnőtt nézőknek is több, mint ajánlott megnézni, és itt lesz több olyan előadás is, ami szintén szerepelt a tavalyi évad legjobbjait bemutató listánkon: a diktatúrák kialakulásának lehetőségéről szóló A harmadik hullám, a felejthetetlen színházi világú Meanwhile in Kansas, vagy a hihetetlenül vicces, egyúttal mellbevágóan komoly sírvanevetés a korrupcióról, a TÁP Színház Jövedelmező állása. A fesztivál egyik szenzációja pedig az, hogy először látható egymás utáni három napon a Szkéné Bányavidék-trilógiája, a Bányavirág, a Bányavakság és a Bányavíz – három a jelenlegi magyar színház legfontosabb előadásai közül.

Parasztopera

S hogy a fesztivál ne „csak” a legjobb pesti előadások szemléje legyen, arról egyrészt a nyíregyházi Petőfi-darab, a Tigris és hiéna, másrészt az erős határon túli jelenlét gondoskodik. Jön a szakmában punk szupersztárnak számító, egészen egyedi színházi nyelvet használó Urbán András szabadkai Kosztolányi Dezső Színháza az Ember komédiájával (csak egy tipp: a társulat itt marad a fesztivál után is, és előadják Pass-port trilógiájukat a Bárkában), és jön a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház egyrészt Hajdu Szabolcs filmrendező (Bibliotheque Pascal, Fehér tenyér) ugyancsak sajátos színházi nyelvet beszélő Békeidőjével. És valamivel korábban, november 22-én Pintér Béla klasszikusával, a Parasztoperával.

Pintér Béláról sokáig azt tartották, hogy darabjait nem is lehetne más színházban megrendezni – szerencsére viszonylag régen rácáfoltak erre az alaptalan feltételezésre. Dolgoztak darabjaival a Színművészeti Egyetemen, külföldön, és a Parasztoperát is megrendezte már korábban Mohácsi János a Pécsi Nemzeti Színházban – el is hozta a POSZT-ról a legjobb rendezés, jelmez és zene díját. (Ebben a kritikában abból az előadásból is megtekinthető egy pár perces videó.) Temesváron pedig Szikszai Rémuszt, az azóta is töretlenül népszerű Caligula helytartója és a Képmutatók cselszövése rendezőjét kérték fel a rendezésre.

Parasztopera

A Darvas Benedek megunhatatlan, rakenroll népzeneslágereivel kísért, dalban előadott, afféle brechties operát egyszer mindenkinek látnia kell, akit érdekel a színház. Története súlyos, mint egy görög dráma és egy magyar ballada szerelemgyerekéé, mégis úgy van megírva, hogy az embernek csak néha fagyjon rá a szájára a folyamatos nevetés. Aki már látta, alighanem fejből tudna idézni belőle több szállóigévé vált mondatot – mint amilyen a címbeli is, de a „pettyes macskaprémről” vagy a kovboj szóról is megváltozik utána az ember véleménye. A temesvári előadás pedig tele van kiváló, de Magyarországon ismeretlennek számító színészekkel – már pusztán a miattuk is érdemes lenne megnézni –; Tokai Andrea anyafigurája olyan súlyos, amilyen meghatározó alakítást ritkán látni. És az előadás roppant magas színvonalon teljesít zenében és énekben is, amint azt a fenti videó is szemlélteti. Szikszai Rémusz rendező látványos előadása ráadásul úgy ér véget, hogy az még annak is szolgál meglepetéssel, aki nem csak a pesti, de a pécsi előadást is ismeri. Szóval irány a Katona József Színház – amíg még van rá lehetőség.

(A fesztivál előadásaira a befogadó színházakban lehet jegyet váltani, információ itt. A Parasztopera előadására jegyek a Katonában.)

Kövesd az Egyfelvonást a Facebookon!

Erről beszéltek:

img src="/images/hex-loader2.gif" width="300" alt="" />

Olvasóim

Bódi Tamás puskar Kovács Bálint bujdosobori Butterfly Pallag Zoltán cultrobot28 egyfelvonas lucka Csobod Luca ivanyiorsolya bg

Feedek

Hirdetés